Wij bieden een aantal standaard programma’s aan rond het thema archeologie. Daarnaast is ook maatwerk mogelijk, wanneer jullie bijvoorbeeld op school een specifiek thema (bijvoorbeeld eten en drinken) of periode (de steentijd) behandelen.
Op onderzoek in het archeologisch museum – groep 1/2
Voor de allerjongsten hebben wij een interactief programma van 60 -90 minuten (in overleg) waarbij archeologie, oud en nieuw, vroeger en nu centraal staan. De kinderen gaan zelf op ontdekkingstocht in het museum en leren spelenderwijs over het werk van de archeoloog en wat er allemaal in de bodem (van Haarlem) gevonden wordt. Ze vergelijken spullen van vroeger en nu met elkaar en leren door middel van leuke opdrachtjes spelenderwijs meer over archeologie.
Graaf je mee in het archeologisch museum? – groep 3 t/m 6
Hoe ziet het werk van een archeoloog eruit en wat vinden archeologen in Haarlem allemaal in de bodem? Is er een verschil tussen voorwerpen uit de middeleeuwen en nu? Aan de hand van de collectie van het museum wordt dit kinderen spelenderwijs duidelijk gemaakt. Een echte ‘hands on’ experience waarbij de leerlingen zelf gaan opgraven, ontdekken wat ze hebben gevonden, resten uit de beerput bestuderen, scherven puzzelen en skeletonderzoek doen.
Wie wat bewaart heeft wat – groep 3 t/m 6
In een museum wordt van alles bewaard: zoals heel veel archeologische vondsten van mensen die vroeger in Haarlem woonden en werkten. Van vogelschoen tot pispot. Hoe weten wij dit allemaal en hoe gaan archeologen te werk? Tijdens deze museumles leren kinderen meer over de archeologische collectie van het museum en ontdekken zij zelf wat zij belangrijk vinden om te bewaren. Natuurlijk graven ze ook zelf op! Bij dit programma zit standaard een voorbereidende les, het verhaal over de vogelschoen en suggesties om op school nog verder te gaan met het programma.