Menu Sluiten

Wij gaan vernieuwen!

Ons museum gaat volledig heringericht worden. Het college stelt voor om hier een bedrag van € 230.000 euro voor uit te trekken. Wij gaan volledig op de schop en krijgen een totaal vernieuwde presentatie. Het voorstel moet nog voor akkoord naar de raad.

Sinds 1991 zijn wij gehuisvest in de kelders van de 17e-eeuwse Vleeshal aan de Grote Markt. Ons museum is onderdeel van de gemeente Haarlem en is sinds de oprichting altijd gratis te bezoeken. Per jaar trekken wij zo’n 20.000 tot 25.000 mensen per jaar uit binnen- en buitenland. Daaronder zijn veel scholen en families.

Verouderd

Sinds de oprichting in 1991 is er vrijwel niets aan ons museum gedaan en dat is duidelijk te zien. De vitrines, verlichting en andere middelen zijn verouderd en veelal niet meer te repareren. De uitstraling is gedateerd en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarnaast zijn er ook problemen met schimmel en vocht. Die moeten nodig aangepakt worden, ook om voor een veilige werksituatie te zorgen voor de vrijwilligers die hier werken.

Foto van het museum, gemeente Haarlem.

Nieuwe educatieve ruimte

De herinrichting geeft ook mogelijkheden voor een betere inrichting en een nieuwe basispresentatie van het museum. De verhalen, vindplaatsen en voorwerpen moeten een inspirerende plek krijgen.

“Het leukste museum onder de grond is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een hotspot van de Haarlemse archeologie”, vertelt stadsarcheoloog Anja van Zalinge. “De herinrichting geeft ons de kans om iets nieuws toe te voegen aan de erfgoedbeleving in de stad. Een nieuwe educatieve ruimte om het verhaal van de plek waar je woont te beleven en onderzoeken. Met extra aandacht voor moderne archeologische onderzoekstechnieken.”

Vrijwilligers

Het zichtbaar maken van de archeologische vondsten van de stad aan het publiek is een wettelijke taak van de gemeente. Daarom is in Haarlem 30 jaar geleden het Archeologisch Museum opgericht. Het museum is onderdeel van het archeologisch depot Haarlem en wordt gerund door de archeologen van de gemeente Haarlem. Daarbij werken zij samen met een grote groep vrijwilligers en stagiaires (gemiddeld 30 personen). Die maken het mogelijk dat het museum vijf middagen per week gratis toegankelijk is en dat er daarnaast bijvoorbeeld nog veel scholen buiten de openingstijden langs kunnen komen.

Wethouder Diana van Loenen (Cultuur): “Het archeologisch museum vervult een belangrijk functie in de stad, vooral in educatieve zin. Voor veel schoolkinderen in Haarlem is een bezoek aan het museum de eerste keer dat ze oog in oog staan met de geschiedenis en het erfgoed van de stad. Met de nieuwe inrichting moet het museum weer jaren vooruit kunnen.”

Zo gaat het verder

Als de raad akkoord gaat met het voorstel, is de volgende stap om een ontwerp te maken voor het vernieuwde museum. Het plan is dan om eerst de vochtproblemen in het pand en de vernieuwing van de keuken en het toilet aan te pakken. Vanaf dat moment zal het museum enkele maanden voor het publiek gesloten zijn. Daarna start de herinrichting van de expositieruimte en openen wij naar verwachting begin 2024 de deuren weer.