Kunstlijn expositie: Erkin: Geïnspireerd op Haarlems verleden.

Van 4 tot en met 13 november doen wij mee aan de Haarlemse Kunstlijn met een bijzondere expositie waarbij wij samenwerken met de Haarlemse kunstschilder Erkin.

Erkin is kunstschilder en hij maakt zijn werk in de fijnschildertraditie uit de zeventiende en achttiende eeuw. Hij is afkomstig Oezbekistan en woont en werkt al een groot deel van zijn leven in Haarlem. Erkin werkt met materialen en technieken die in de traditie staan met de Oud-Hollandse meesters. Voor deze expositie heeft Erkin twee nieuwe werken gemaakt waarbij twee vondsten uit de archeologische collectie van Haarlem centraal staan. Daarnaast zijn er werken te zien die ook geïnspireerd zijn op vondsten uit het verleden. De presentatie wordt aangevuld met archeologische vondsten uit onze collectie.

Kom met gedicht van de Rode Klif
De op het bovenstaande schilderij van Erkin afgebeelde kom van Chinees porselein werd gevonden tussen het huisafval van een woning aan de Grote Markt. Dit is een bijzondere en unieke vondst voor Haarlem. Soortgelijke kommen staan in het Rijksmuseum en British Museum in Londen. Op de ene kant van de kom is een rivierlandschap  te zien met op de achtergrond water, rotsen, bomen en gebouwtjes. Er vaart een grote boot met een baldakijn waaronder drie figuren zitten, achteraan staan twee stuurlieden.

Aan de andere zijde zijn rijen met Chinese karakters te zien. Op de bodem van de kom staat een karaktermerk ‘yongle nianzhi’ Dat betekent: gemaakt in de periode van keizer Yongle (1403-1425). Het merk dient slechts als versiering en verering, want de kom dateert uit 1620-1630.

De Chinese tekst op de kom komt uit de beroemdste Chinese literatuur: het “Tweede gedicht van de rode klif” van Su Shi, uit 1037-1101. Het gaat over een dichter die op een maanlichte avond met twee gasten in zijn bootje naar de Rode Klif gaat, die hij voor de tweede maal beklimt. Als hij op de top staat, ziet hij in de diepte het paleis van de riviergod. Op de terugweg scheert een kraanvogel over de boot met de drie mannen. Die nacht droomt hij van een priester, in wie hij de kraanvogel, een bekend onsterfelijkheidssymbool,  herkent.
Meer over de kom en het gedicht is te lezen op de website van de Archeologische Werkgroep Haarlem.

Vanaf vrijdag 4 november tot en met zondag 13 november is deze expositie te zien.